RSS Subscribe

Saturday 14 May 2011

TIADA ESOK BAGIKU

"Bi,you kat mana?I dah lama tunggu you.You kata nak balik rumah sama-sama,"suara manja elli di talifon bimbit kedegaran jelas merajuknya.



"I on the way ni,cuba tengok belakang," Jo membalas sambil mencuit pinggang teman wanitanya itu.

"Jom pergi makan dekat Coffe Rostery,dah lama kita tak ke sana,asyik makan dekat kedai indon jek.Lepas exam ni,nak release2 kan tension.Kita pergi ambil duit dekat HSBC pastu kita gi sana.Ok tak bi?"elli memberi cadangan.

Sudah lebih setahun hubungannya dengan Jo.Dia sangat selesa bersama dengannya.Entah mengapa dia rasa sayang sangat dengan insan benama Johan ini,rupa tiada yang ada hanya cinta.



Elli dibesarkan dalam keluarga yang islamik.Dia menamatkan persekolahannya di salah sebuah sekolah agama di negeri Kelantan.Dengan keputusan yang cemerlang dalam SPM,dia berjaya menyambung pelajaran dalam jurusan medik di Mesir.Cita-citanya sebenarnya ingin menyambungkan pelajaran di UK,apakan daya rezekinya di Mesir.Sebelum ke Mesir dia berjanji dengan ayah dan ibunya untuk menjaga akhlak dan imannya.

Entah mengapa,tiba di Mesir jiwanya kosong.Lebih-lebih lagi apabila jauh dari keluarga dan berkawan dengan kawan-kawan yang tidak mampu membimbingnya ke jalan yang benar.Akhirnya dia mencari seorang lelaki untuk mengisi jiwanya yang kosong.

Sudah banyak kali dia ditegur oleh rakan-rakannya tentang keakrabannya dengan bukan muhrim yang benama Jo itu.Tetapi dia ambil endah tidak endah.Baginya,dia ada masa untuk bertaubat.Dan dia baginya Allah Maha Pengampun.Dan dia merasakan umurnya masih muda.


"Bi,you sayang I x?You sayang I banyak ke sikit?" Elli menyoal kekasihnya.

"Mestilah I sayang You.I sanggup mati demi you" Jo membalas. "Lepas kita makan ni I belanja you tengok wayang,cerita 


Jo merupakan seorang yang peramah.Dia berambut panjang,berwajah bengis,tetapi mulutnya sangat manis apabila berkata-berkata.Keluarganya tidak berlatar belakang islamik.Ayah dan ibunya sudah bercerai.Dia dibesarkan oleh neneknya di kamung.Dia juga bercita-cita ingin menjadi seorang doktor,dan sedang menyambung pembelajarannya dalam bidang perubatan di Mesir.Di sinilah dia bermula kenal dengan Elli.Seorang gadis comel,bergaya dan manja.Mampu menawan hati mana-mana jejaka.Dia rasa bertuah kerana antara ramai - ramai lelaki,dia menjadi tumpuan gadis manja ini.

Selama hubungannya dengan Elli,dia tidak pernah cuba mengambil kesampatan terhadap gadis ini.Pernah juga dia ingin memegan tangannya,akan tetapi Elli cuba menepis.Dan semenjak itu dia tidak pernah mencuba lagi.Dia ingin mencubanya hari ini.

Dalam perjalanan ke panggung wayang,Jo cuba memimpin tangan Elli.
Elli tidak menepis,malah mengeratkan lagi tangannya.



Mereka berjalan berpimpinan tangan.Syaitan berjaya menghasuti mereka.

'Yes,berjaya juga aku akhirnya'kata hati Jo.

"Bi you pergi beli tiket dulu,I nak beli pop corn sekejap"Elli memberi arahan.


Sedang dia melintas jalan,tiba-tiba sebuah teksi meluncur laju entah dari mana melanggarnya.Dia tercampak 10 meter.Kepalanya berdarah,dia merasa amat sakit.Pandangannya menjadi hitam.

Dia ternampak bayang-bayang putih seakan-akan malaikat.

Segala badannya amat sakit dan pedih.Kini dia sedang berhadapan dengan maut.Tiada kesempatan baginya bertaubat.Segalanya sudah terlambat.....




Buat sahabat-sahabat,ambil lah iktibar dari cerita ini.Kematian merupakan satu kepastiaan.Kematiaan akan datng pada bila-bila masa.Oleh itu,sentiasalah bersedia akan kedatngannya.

Allah berfirman:

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Al-Imran: 185)


No comments:

Post a Comment