RSS Subscribe

Sunday 26 December 2010

SeBeBas MAna??


SALAM,buat semua pembaca blog jaksi.Dewasa kini,kita dengar pelbagai kisah dan cerita yang

kurang menyenangkan tentang gelagat remaja malaysia..Manakan tidak,maksiat semakin

berleluasa di kalangan remaja melayu islam.Dengan kes pembuangan bayi,kes rogol dan macam2

lagi.Ini semua adalah punca tiada rasa takut akn kemurkaan Allah s.w.t.Sampai bila kita ingin

dengar semua cerita2 seperti ini.Lebih dasyat lagi remaja di Malaysia semakin berani membuat

maksiat di hadapan orang ramai.Tidak kurang jugak dengan membuat tema i'm gay i'm

ok.MasyaAllah apa nak jadi dengan sahabat2 kita di sana.

Jadi,apa yang kita perlu buat??



Mari lah kita sama2 renung akan masa hadapan negara Malaysia kita.Sebagai remaja yang terpilih oleh Allah untuk menuntut ilmu di bumi Mesir ini kita perlu mengambil kesempatan untuk menuntut ilmu2 bkn sahaja ilmu medik tetapi ilmu2 agama.Bukan sahaja ski
ll osci tetapi skill2 untuk berdakwah.

tip2 berurusan dgn bukan muhrim :

1. Elakkan berhubungan dengan lelaki. Kalau ada peluang untuk minta bantuan dari nisa' (bagi nisa') dan rijal (bagi rijal), mintalah tolong mereka. Lainlah benda-benda di luar kudrat kita contohnya apabila nisa' minta bantuan rijal soal baiki latop, kereta dan perkara-perkara yang tak mampu dilakukan nisa'. Silalah mempergunakan kemahiran d
an kepakaran yang ada. Begitu jugalah sebaliknya bagi rijal

2. Andai terpaksa berhubung dengan bukan muhrim gunakanlah perantaraan berbentuk tulisan seperti sms, nota kecil dan sebagainya. Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat. Tak p
erlulah meletakkan ikon senyum yang sememangnya comel. Tak perlu disertakan dengan gelak ketawa seperti huhu, haha, hihi, hikhik. Seolah –olah kanak-kanak tadika mengajar mengeja. Apatah lagi benda-benda lain yang kurang berfaedah.

Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama nisa' selari dengan tuntutan Al-Quran:
"Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu org yang ada penyakit dlm hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik." Takkanlah nak tunggu Allah menempelak kita dengan balaNya?

3. Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan muhrim kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan.

4. Tundukan pandangan. Jangan tertipu dgn matapelajaran kaedah berkomunikasi yang kita belajar "make eye contact with the person you're talking to". Melainkan dengan kaum sejenis. Teramatlah disarankan demi membina ukhwah yang kukuh. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati". Tak bermakna tundukan pandangan sehingga jalan terlanggar tiang.

5. Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Jangan lupa peneman anda.

sekian.


No comments:

Post a Comment