RSS Subscribe

Tuesday 7 December 2010

apsal lah aku...

"Kring ! Kring ! Kring ! [old version ringtone]
"Lagu korea..sarang hae..bla..bla..~!" [modern version style]
Alat perhubungan canggih sony ericsson miliku berbunyi...lantas sepantas kilat jari jemariku mencapai alat yang kupanggil handphone itu...
Tapi pabila...
"ALLAHU AKBAR ! ALLAHU AKBAR !"
"ALLAHU AKBAR ! ALLAHU AKBAR !"

Sayup kedengaran laungan azan dari jendela usang teratak tempat aku, si penyedut udara free, berteduh...
Makin bergema gegendang telinga ciptaanNya yang begitu unik tanpa skru walau sebatang, kedengaran suara-suara panggilan memanggil semua si peminjam nyawa untuk sujud menyembah-Nya...
Tapi adakah kita yang bergelar hambaNya dengan pantas menyambut "ringtone" azan dari microphone jenama unknown yang ber"vibrate" 5 kali setiap harisebagaimana sepantas kilat kita mencapai alat ciptaan manusia pabila ia berdering...ditinggalkan persoalan ini untuk renungan bersama...~

...apasal la aku malas sembahyang....

Apasal la aku malas sembahyang,

Tuhan kasi aku jasad siap dengan bayang - bayang,

Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,

Berdiri tanpa roh malam siang...

Apasal la aku malas sembahyang,

Kerja dah best keluarga pun dah senang,

Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,

Takkan lima minit lima waktu aku tak boleh luang..

Apasal la aku malas sembahyang,

Tuhan kasi otak supaya aku tak bangang,

Tuhan kasi ilmu boleh fikir susah senang,

Tuhan kasi nikmat kenapa aku tak kenang...

Apasal la aku malas sembahyang,

Main bola aku sanggup sampai petang,

Beli tiket pawagam aku sanggup beratur panjang,

Apa la aku ingat masuk syurga boleh hutang...?

Apasal la aku malas sembahyang,

Aku kena ingat umur kita bukannya panjang,

Pagi kita sihat petang boleh kejang,

Nanti dalam kubur kena balun sorang - sorang....

Apasal la aku malas sembahyang,

Siksa neraka cuba la aku bayang,

Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,

Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!!


(daripada yahoomail jaksi pci)



No comments:

Post a Comment