RSS Subscribe

Friday 14 January 2011

Penyakit 'M' Melanda


Assalamualaikum,buat para pembaca dikasihi Allah.

Penyakit 'M' yang disebarkan oleh virus 'MALAS' sering melanda ramai manusia.Sehinggakan boleh menjadi severe dan menyebabkan fatigue.

(Untuk pengetahuan,penulis tengah berasa malas)

Malas boleh dijangkiti oleh semua orang.Tidak kira muda,tua,kanak2 dan sebagainya.
Apa-apa pun tanya diri dulu kita malas apa.Biasanya perkara yang kita malas ialah perkara yang wajib kita lakukan atau sering kita lakukan.Contonya,sebagai seorang pelajar kita wajib belajar,kita sering belajar,namun ada beberapa ketika kita diserang penyakit malas.
Malas ini amat berbahaya jika kita tidak pandai mengawalnya.Kerana apa?Kerana malas adalah antara punca umat islam lemah dan sering ditindas dan diperlekehkan oleh orang kafir.

Saya dapat simpulkan malas ada 3 peringkat:
1.Malas yang mudah dan mampu dikawal
2.Malas yang sukar tapi mampu dikawal
3.Malas yang sukar dikawal sama sekali

Peringkat malas ini mengikut individu masing-masing.Orang yang kuat hubungannya dengan Allah dan sentiasa mengharapkan keredhannya biasanya akan melalui peringkat 1 atau 2 kerana motivasinya tinggi.Manakala orang yang kurang motivasi peringkat malas boleh mencecah hingga ke peringkat 3.

Persoalannya,mengapa orang kafir atau non-muslim rajin - rajin belaka?Malah kadangkala lebih rajin daripada orang yang bertuhankan Allah.Ini kerana motivasi mereka tinggi.Mereka bertuhankan dunia dan ingin mencapai dunia hingga tahap yang paling tinggi.Dan mereka tidak mempercayai akhirat.
Akan tetapi umat islam,yang sudah tahu dunia sementara akhirat kekal selama-lamanya.Ada diantara mereka menjauhi dunia hanya mengutamakan akhirat semata-mata.Dan ramai di antara mereka lebih suka bermalas-malasan di dunia dan lupa untuk bercucuk tanam untuk akhirat.Maka,makin lemahlah umat islam.Di manakah kedudukan anda??

Umat islam yang bermotivasi tinggi akan sentiasa berusaha meraih kejayaan di dunia untuk dunia Islam,dan sentiasa beribadah untuk akhirat.Mereka ingin menjadi seperti rasulullah yang berjuang di medan jihad.Menjadi pemerintah negara Islam.Adakah rasulullah bermalasan di dunia?Adakah baginda tidak mencapai kejayaan di dunia?Rasa malas akan timbul oleh setiap manusia,akan tetapi apabila teringatkan kejayaan Rasulullah maka individu yang bermotivasi tinggi ini akan melawan rasa malasnya berusaha ke arah kejayaan.

Tips hilang rasa malas:
1.Belajar tentang sejarah rasulullah dan peroleh motivasi daripada sirah-sirah anbiya'

2.Berkawan dengan orang yang rapat hubungan dengan Allah

3.Jauhi daripada berkawan dengan orang - orang yang suka buat benda-benda lagha.

4.Letak niat kerana Allah dalam setiap perbuatan.Tidak kira kecil atau besar.Contoh 'Ya Allah aku makan cokolat ni kerana kau.Alhamdulillah sedapnya coklat ni'

ataupun

'Ya Allah aku pergi fathallah ni kerana kau agar aku dapat beli keperluan harian ku dan agar mudah aku beribadah keranaMu.

5.Talifon ayah ibu apabila lemah semangat dan rasa malas.TAPI,jangan beritahu yang kita tengah malas.Ini mungkin akan mengecilkan hati mereka.Talifon tanya khabar,bayangkan harapan mereka kepada kita.

6.Baca ayat quran dan tafsir.

7.Baca blog2 orang yang berjaya.Baca blog mengenai medik jika malas belajar.Baca blog islamic jika malas beribadah.

Rasa sampai sini sahaja saya menulis mengenai malas.Semoga kita sama-sama dapat melawan rasa malas.Jika ada sesiapa ingin menambah tentang post ini dialu-alukan.

Salam mujahadah ~sekian~

No comments:

Post a Comment