RSS Subscribe

Saturday 1 January 2011

Wa Ai Ni Allah...



Sejauh manakah kita cinta kepada Allah???Kita lebih mencintai dunia daripada Allah.Kita lebih mencintai manusia daripada Allah,kita lebih mencintai nafsu dan diri sendiri daripada Allah.


"Aku dah solat 5 waktu sehari,aku berpuasa bulan ramdhan,aku dah bayar zakat.Semua rukun islam aku dah buat"

"Aku dah berdakwah.Aku tulis blog tentang kebaikan untuk disebarkan,aku pakai tudung labuh,aku sentiasa pakai kopiah.Semua benda apa yang Allah suruh aku buat."

"Aku x couple,aku jaga pandangan dengan ajnabi,aku x buat apa yang Allah larang"

maknanya aku dah mencintai Allah..ermm,,,ye ke??

CUKUPKAH DENGAN AYAT INI KITA BERKATA AKU MENCINTAI ALLAH??

Benarkah para sahabat yang baca post ni sayang dan cinta kpd Allah?
Benarkah orang yang menulis blog ni sayang dan cinta kepada Allah?
Benarkah sesiapa yang mengaku sayang kpd Allah dan rasulNya sebenarnya ia benar2 sayang dan cinta kpd Allah???

Subhanallah,,,,
Allahu Akbar!!

Ya Allah ampunkanlah segala dosa2 ku.Aku hamba yang lalai.Aku hanya bersangka2 sahaja.
Aku sangka aku sayang dan cinta kpd Mu,tetapi aku lebihkan tidur daripada beribadah,aku lebih suka bercerita mengenai dunia berbanding akhirat...

Ya Allah,Kau berilah aku petunjuk.Seringkali aku membuat kebaikan.Akan tetapi seringkali aku lupa untuk berniat membuat kebaikan itu keranaMu.

Ya Allah..aku sayang dan cinta kepadaMu,,tetapi aku seringkali tergoda dengan godaan dunia,sehingga aku lupa akanMu.

Ya Allah...
Ya Allah...
Ya Allah...

Allah berfirman dalam ayat 61 surah yunus

Dan tidakkah engkau Muhammad berada dalam satu urusan,dan tidak membaca satu ayat al-quran,serta tidak kamu melakukan satu pekrjaan melainkan Kami menjadi saksi ke atasmu ketika kamu melakukannya.Tidak lengah sedikitpun dari pengetahuan TuhanMu biarpun sebesar zarah,baik di bumi mahupun di langit.Tidak ada satu pun yang kecil dari itu mahupun yang besar dari itu,melainkan semua tercatat dengan kitab yang nyata.

Baca dan hayati ayat ini.Setiap saat apa yang kita lakukan akan diperhitungkan oleh Allah.Sehingga kita menghembuskan nafas yang terakhir.Kita makan,minum,bercakap,melihat,berjalan,dll semua ini akan diperhitungkan oleh Allah.Di akhirat kelak.

Kita memang tidak perasan ada malaikat mencatit segala amalan kita,kita tidak perasan Allah sedang memerhatikan kita.

Sama juga kita tidak perasan apa yang dilakukan oleh small intestine kita,apa yang dilakukan blood vessel kita.Semua ini memang tidak perasan kerana kita manusia yang lemah.Tapi semua ini semua berlaku.......tanpa kita sedari.





No comments:

Post a Comment