RSS Subscribe

Thursday 15 March 2012

'Aurat lelaki

Bismillah 

'Aurat merupakan satu istilah yang digunakan dalam Islam yang melambangkan bahagian tubuh yang mesti ditutup dengan pakaian. 

Mendedahkan 'aurat adalah melanggar hukum syara' dan berdosa.

Aurat lelaki:
  • Bahagian badan di antara pusat hingga lutut yang mana perlu ditutup ketika di khalayak awam dan ketika solat tidak kira berjemaah atau bersendirian dengan pakaian yang sewajarnya.
  • Pakaian itu pula mestilah tidak jarang, nipis & ketat sehingga menampakkan kulit ( walaupun kalau hanya nampak warnanya sahaja ), saiz, & bentuk 'aurat.
Ramai di kalangan kita yang membuat silap sebab tidak tahu, tidak sedar, tidak faham atau salah faham yang mereka sebenarnya mendedahkan 'aurat walaupun memakai pakaian yang menutup pusat hingga lutut.

Kain pelikat, seluar baju melayu, tight, seluar slack, terkadang tidak menepati ciri pakaian yang menutup 'aurat. Bukan bermaksud tidak boleh memakai pakaian-pakaian tersebut. Pakailah, asalkan menutup 'aurat.

Kadang-kadang kita sudah pun menutup 'aurat tapi tanpa disedari kita sengaja mendedahkannya. Seperti kita sengaja menampakkan aurat dengan menarik pakaian kita dan membentukkan bahagian punggung/lutut.

Kes yang lain pula berkaitan dengan alat kelamin yang dibiarkan nampak bentuk/saiz dengan sengaja atau tidak.Jadi lebih berjaga-jagalah dalam menjaga 'aurat.


Wallahua'lam.












No comments:

Post a Comment